ويتامينها و مواد معدنی

49.gifداشتم می گشتم دنبال ویتامینها و مواد معدنی غذاها این روپیدا کردم گفتم بزارم اینجا شما هم بخونید49.gif

ویتامینها و مواد معدنی مهم

ويتامين آ( (vitamin A:

نقش آن : گلبول های سفيد خون را میسازد. برای بينايی، بهداشت پوست و مخاط اندامها و رشد دندان ها و استخوان ها ضروری است. در جلوگيری از عفونت های ناشی از پيشرفت بيماری ايدز، مرگ و مير بزرگسالان، انتقال ويروس ايدز از مادر به فرزند، مرگ و مير زياد کودکان و نوزادان موثر است.

 منابع : جگر، زرده تخم مرغ ،ماهی های چرب،
لبنيات، تمام ميوه ها و سبزی های زرد و نارنجی، سبزيجات با برگ پهن سبز تيره، يونجه،

 ********************************************

تيامين-ويتامين ب۱ :(vitamin B1)

 نقش آن :برای سوخت و ساز انرژی لازم است و موجب تقويت اشتها و بهبود عملکردسيستم عصبی بدن می شود.

 منابع :گوشت قرمز، مرغ،ماهی،انواع لوبيا،غلات سبوس دار

 ********************************************

ريبو فلاوين-ويتامين ب  (vitamin B2) ۲:

 نقش آن :برای سوخت و ساز انرژی مهم است و در بينايی، بهداشت و سلامت پوست موثراست.

منابع :گوشت قرمز،شير، ماست،سبزيجات،غلات سبوس دار

********************************************

نياسين-ويتامين ب 3 (vitamin B3)  :

  نقش آن :برای سوخت و ساز انرژی، بهداشت و سلامت پوست، جهاز هاضمه و سيستم عصبیلازم است.

منابع :گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ،ماهی،شير،غلات سبوس دار،بادام زمينی

********************************************

ويتامين ب 6 (Thiamin) (vitamin B6) :

   نقش آن :سوخت و ساز و جذب چربی ها و پروتئين ها را آسان و به ساختن گلبول هایقرمز خون کمک می کند.

منابع :گوشت قرمز، تخم مرغ،ماهی،سبزی های دارای برگ پهن، يونجه، سيبزمينی شيرين، ذرت، کلم، آووکادو، موز،لوبيا سفيد، حبوبات،غلات سبوس دار،  تخمه ها وبادام، گردو

********************************************

اسيد فوليک (Folic acid ):

  نقش آن :برای ايجاد گلبول های جديد، مخصوصاً گلبول های قرمز خون و سلول هایمعده و روده لازم است.

 منابع :گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ،ماهی، صدف،سبزيجات دارای برگسبز پهن و آووکادو،حبوبات، بادام زمينی،دانه های روغنی،غلات سبوس دار

********************************************

ويتامينب 12 (vitamin B12) :

   نقش آن :برای ايجاد سلول های جديد و حفظ سلول های عصبی مهم است.

منابع :گوشت قرمز، ماهی، مرغ و پرندگان، تخم مرغ،غذاهای دريايی، ساردين،گياهان و جلبک دريايیشير، پنير،غلات سبوس دار

 ********************************************

ويتامين ث (vitamin C)  :

 نقش آن :به بدن کمک می کند تا از کلسيم و ساير مواد لازم برای ساختن استخوان هاو جدار رگ های خونی استفاده کند. جذب آهن را افزايش می دهد. مقاومت بدن را در برابرعفونت بالا می برد و به عنوان آنتی اکسيدان عمل می کند. برای سوخت و ساز پروتئينمهم است.

منابع :مرکبات کلم،سبزيجات، گوجه فرنگی، سيب زمينی، سيب زمينی هندی وبارهنگ 

 توجه: ويتامين ث ميوه ها و سبزيجات به علت قطعه قطعه کردن و خرد کردنآن ها، گرم کردن دوباره غذا و يا کهنه شدن آن ها از بين می رود.

********************************************

ويتامين ای (vitamin E):

 نقش آن :از ساختمان و اجزای سلول ها حفاظت کرده و مقاومت بدن را در برابربيماری افزايش می دهد.

 منابع :سبزيجات، سبزيجات با برگ پهن سبز تيره،غلات سبوس دار،روغنهای گياهی،بادام زمينی، آجيل، تخمه

********************************************

کلسيم (Ca):

نقش آن :باعث ايجاد و استحکام دندان ها و استخوان ها می شود. به کارکرد قلب وماهيچه ها، تنظيم فشار خون كمك مي كند.

منابع :ميگو، ماهی دودی (با استخوان(،سبزيجات،شير،نخود و لوبيا،آجيل

********************************************

يد  ( I ):

 نقش آن :رشد و عملکرد دست مغز و سيستم عصبی را تضمين می کند.

 منابع : ماهی، غذاهای دريايی،

/ 20 نظر / 29 بازدید
نمایش نظرات قبلی
بلفی

چه وبلاگ پر محتوا و مفيدی. ممنونم صدف جان برای اون کامنت زيبا

زهرا

صدف جون من passwordو username ندارم به همين خاطر نمی تونم بازش کنم من آدرسم رو می نويسم

نامزدبازی

سلام صدف خانم چرا جواب ميلم رو نداديد... راستی آيا راسته که رژيم غذايی در جنسيت بچه تاثير داره اگر ميشه مطلب بعدی وبتون در اين زمينه باشه

شهاب

بگردین حتما پیدا می شه...

هنگامه

حالا کجاشو دیدی !!!!!!!!!! ممنون از تبریکت. راستی ببینم همکاریم با هم یا نه؟؟؟

عبدالله رضايی

سلام بر صدف نازنين خيلی ممنون که منو قابل دونستی و لينکم کردی اگه يه لطفی کنی با اسم شادی تا بی نهايت لينک کنی خيلی لطف کردی بازم ممنون منتظر حضور سبزت در کلبه دلم هستم منو منتظر نذار دوستدار تو عبدالله

زهرا

صدف جون بپر برو ايميلت رو چک کن

هنگامه

سلام صدفی جونم . حالا که با من همکار نيستی پس با شوهرم همکاریواسه رشته برق که همه جا کار هست عزيزم پس به راحتی ميتونی از سرزمين اسلام و مسلمين به سرزمين های کفر و الحاد بری موفق باشی

بهار

سلام صدف جون، مرسی از اینکه بهم سر می زنی، مطالبت هم خیلی مفید هست، آرشیوت رو خوندم و خیلی برام مفید بود، بخصوص مطالبت در زمینه نی نی ها... تا جایی که متوجه شدم هنوز نی نی نداری، امیدوارم زودتر نی نی دار بشي و این جا مطالبت رو در مورد نی نی خودت بخونیم... من که منتظرم