تقويت حافظه
ساعت ۱:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱۱/۱٧ 

تقويت حافظه

حفظ تندرستى و سلامتى عاملى بسيار مهم است كه در زندگى و خوشبختى افراد نقش تعيين كننده اى دارد. در اين ميان آنچه كه براى هر شخص اهميت ويژه اى دارد، تويت قواى ذهنى و حافظه است. بسيارى از افراد به دليل اينكه مطالب رويدادهاى زندگى خود را فراموش مى كنند، گله مند هستند.

نقش حافظه از همان سنين كودكى اهميت خود را جلوه گر مى سازد. كودكانى كه حافظه قويترى دارند، وقتى پاى به مدرسه مى گذارند، فراگيرى سريعترى نسبت به ديگران دارند و با صرف وقت كمتر اندوخته هاى علمى را در ذهن و ياد خود نگه مى دارند. هر چه اين كودكان بزرگتر مى شوند، در مقاطع تحصيلى بالاتر نياز بيشترى را براى تقويت حافظه در خود احساس مى كنند.
متخصصان علم تغذيه با بررسى مواد غذايى و ميوه و سبزيجات دريافته اند كه بعضى از مواد غذايى باعث تقويت حافظه مى شود.

افرادى كه از قدرت حافظه و يادگيرى خود رضايت ندارند، با رعايت بعضى از نكات مى توانند مغز خود را تقويت كرده و حافظه خود را گسترش دهند.

يكى از مهمترين و اساسى ترين اين راه ها، داشتن تغذيه اى صحيح است.
تحقيقات نشان داده است كه ميوه ها و سبزيجات علاوه براينكه از نظر سلامتى جسمى و روحى تأثير به سزايى بر بدن افراد ايفا مى كنند، بلكه رشد هوشى و فكرى را نيز افزايش مى دهند.
ميوه ها و سبزيجاتى را كه با ذكر خواصشان در زير به شما معرفى مى كنيم، در تقويت مغز و ذهن و حافظه مؤثر هستند.

·   سيب: سيب را به عنوان ميوه اى معجزه گر مى دانند. اين ميوه خاصيت خنثى كردن و از بين بردن سموم و قدرت غذايى را يكجا دارد.

در سيب مواد قليايى وجود دارد كه باعث از بين رفتن اسيد اوريك مى شود. افراد چاق كه تمايل به لاغرى دارند، مى توانند در رژيم غذايى خود از سيب استفاده كنند. از آنجا كه در سيب فسفر وجود دارد، موجب تقويت مغز و اعصاب مى شود. اين ميوه شفابخش داراى ويتامين هاى A، B و C و املاحى مانند كلسيم، فسفر، منيزيم، آهن، پتاسيم و سديم است كه در رشد كودكان و حفظ قواى بدنى بزرگسالان مفيد است.
افرادى كه احساس خستگى مفرط، فشارهاى ذهنى و كمبود مواد معدنى دارند، حتماً روزانه از سيب استفاده كنند. اين ميوه موجب تقويت سيستم اعصاب و عضلات بوده و بوى بد دهان را از بين مى برد و به تقويت قلب كمك مى كند. بو كردن و خوردن سيب موجب نشاط و شادى مى شود.

سيب قرمز مفيدتر از سيب زرد است، به شرطى كه تازه باشد.
* انگور: انگور داراى پتاسيم است و پتاسيم فرح بخش است. فسفات موجود در انگور موجب تقويت اعصاب، مغز، هوش و حافظه است. منگنز موجود در انگور موجب رشد مى شود. رنگ چهره را باز كرده و موجب تقويت عضلات است.
اين ميوه موجب فعال شدن ذهن است و خواص راديو اكتيويته موجود در آن از سقط جنين جلوگيرى مى كند.

·   * خرما: مقدار فسفر و كليسم موجود در خرما با مقدار اين دو ماده در بدن ما برابرى مى كند. اين ميوه موجب سرزندگى سلول هاى عصبى شده و تقويت كننده مغز و كارهاى فكرى است.

·   * انجير: انجير كلسيم و فسفر فراوانى دارد كه باعث رشد استخوان ها و رشد بيشتر و بهتر در كودكان مى شود. ويتامين هاى موجود در انجير باعث تقويت چشم ها شده و عناصر معدنى موجود در آن موجب تعادل كارهاى حياتى بين اندام ها و بدن مى شود و منبعى براى توليد انرژى است. انجير خشك قدرت غذايى زيادى دارد و تقويت كننده مغز و اعصاب است.

·   * زردآلو: زردآلو را مى توان بهترين تقويت كننده اعصاب ناميد. كسانى كه اهل مطالعه و تفكر هستند، حتماً از اين ميوه استفاده كنند. ويتامين A در اين ميوه بيشتر از ديگر ميوه هاست و همين موجب تقويت قدرت بينايى مى شود. اين ميوه طول عمر سلول ها را زياد كرده و قدرت انجام فعاليت را زياد مى كند.
اين ميوه براى زنان باردار، كسانى كه به علت كار زياد فرسوده شده اند، اشخاص كم خون و خسته و افرادى كه در دوره نقاهت هستند، توصيه شده است.
وجود داشتن گروه ويتامين هاى
B در اين ميوه براى درمان بيمارى هاى عصبى، روحى و روانى، بيخوابى، خمودگى و سستى، خستگى شديد، گيجى و فراموشى مفيد است.
* انار: اين ميوه ذهن را تقويت مى كند و پاك كننده معده و روده است. سموم موجود در بدن را از بين برده و سلول هاى كبد را نيرو مى بخشد.
انار موجب دفع اوره، كلسترول و سموم ديگر از بدن مى شود. آب انار در حفظ تعادل مايعات بدن بخصوص خون نقش مهمى دارد. املاح موجود در آب انار سريعاً جذب بدن مى شود. زنان باردار از اين ميوه حتماً استفاده كنند، زيرا موجب تقويت رشد فرزندشان مى شود.

·        * فندق: فندق را بهترين تقويت كننده مغز مى دانند و براى نيروهاى فكرى و حافظه، غذاى بسيار خوبى است.

·   * پرتقال: اين ميوه داراى مقدار زيادى كلسيم و فسفر است و موجب اشتهاى كودكان شده و به سوخت و ساز بدنشان كمك مى كند. املاح موجود در آن از رقيق شدن خون جلوگيرى مى كند. اين ميوه براى آرامش اعصاب و تقويت ذهن مفيد است. ضدافسردگى است و از خستگى فكرى و جسمى جلوگيرى كرده و موجب تقويت ذهن است.
* شاه توت: اين ميوه خستگى فكرى را برطرف مى كند و براى بچه ها و دانشجويان و دانش آموزان در دوران امتحان مفيد است. اگر دچار كمبود املاح معدنى و ويتامين هاى
A و C هستيد، حتماً از آن استفاده كنيد.

·   * پياز: فسفر موجود در پياز انجام كارهاى فكرى را آسان مى كند و فعاليت مغز را آسان مى كند. در درمان افسردگى مفيد است و حاوى ويتامين هاى A، B و C و آهن، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد، يد، سيليس و قند است.

موجب آرامش سلسله اعصاب است. به رشد اطفال و كودكان عقب افتاده كمك مى كند. گوگرد موجود در پياز، سلسله اعصاب را منظم كرده و آن را قدرتمند مى كند و موجب تقويت حافظه است.

 

·   شاهى: اين سبزى داراى تروپئولوزيد، آهن، كلسيم، پتاسيم، يد، فسفر و ويتامين هاى A، B و C است. كلروفيل موجود در آن سوخت و ساز بدن را افزايش مى دهد و موجب تصفيه خون مى شود. براى كاهش وزن مفيد است و چربى ها را به انرژى تبديل مى كند. موجب تقويت ذهن و افزايش شير مادران است.

 

* جعفرى: بهترين ماده غذايى براى افراد مبتلا به كم خونى و بچه هاى ديررشد است و به كسانى كه كارهاى فكرى مى كنند، كمك مى كند.


* كندر: كندر يك گياه است كه جويدن آن به اندازه يك عدس در روز موجب از بين رفتن فراموشى مى شود و به تقويت حافظه كمك مى كند.
كندر دو نوع دارد. يك نوع آن كندر مخلوط با اسپند است و نوع ديگر آن شفاف بوده و كمى تلخ است. كندر بايد خالص، تازه و نرم باشد و ظاهرش سفيد بوده و شكننده نباشد. زنان باردار اگر از اين گياه استفاده كنند، فرزندانى با حافظه قوى به دنيا مى آورند.
* جوانه گندم: اشخاص كم خون، ضعيف و كسانى كه دوران نقاهت را مى گذرانند و بيماران عصبى به جوانه گندم نياز دارند. اين ماده داراى منيزيم و سرشار از فسفر است. اسيد آمينه هاى ضرورى و وجود مس، روى، منگنز و آهن در آن موجب تقويت عمومى بدن و مغز و اعصاب است.

كارشناسان تغذيه ارزش جوانه گندم را به اندازه طلا مى دانند. جوانه گندم در درمان خستگى، كمبود مواد معدنى، كمبود كلسيم و لاغرى و راشيتيسم و ضعف، بى حالى، كسالت، كم بودن انرژى، ريزش مو، فشار خون پايين و... مؤثر است. رشد را سريع كرده و براى زنان باردار و شيرده مفيد است.

* موز: موز ميوه اى مغذى است و سرشار از پتاسيم است و داراى ويتامين هاى A، B و C است. خون ساز است و لاغرى غيرطبيعى بدن را از بين مى برد. اين ميوه براى افرادى كه كار فكرى و بدنى مى كنند، بسيار مفيد است.

* كنجد: كنجد بيشتر مواد مورد نياز بدن را در خود دارد. خواص گوشت را در خود دارد و براى تمام سنين مناسب است. موجب طول عمر و سلامتى مى شود. خستگى فكرى و جسمى را كم مى كند و به تقويت اعصاب و حافظه كمك مى كند.
* تخم مرغ: در زرده تخم مرغ ماده اى است به نام لوكين كه موجب تقويت حافظه است و در رشد اطفال مؤثر است. در سفيده تخم مرغ ماده اى به نام لسيتين است كه وجود آن براى نسوج و اعصاب ضرورى است و مغز و غدد بدنى به آن نياز زيادى دارند و باعث تقويت حافظه مى شود.
۲۸ درصد از مغز از لسيتين ساخته شده است. اين ماده براى كسانى كه كار فكرى مى كنند، توصيه شده است.

* عسل: عسل داراى همه ويتامين ها و املاح معدنى و آنزيم ها و... است. اين ماده براى سالخوردگان حيات بخش است و افراد مبتلا به كم خوابى و بى خوابى از آن غافل نشوند. در رفع خستگى و فشردگى ماهيچه ها سودمند است. عسل جداره عروق را نرم نگه مى دارد و موجب مى شود مواد غذايى راحت تر به مغز و اعصاب برسد. با خوردن عسل، حافظه اى قوى تر خواهيد داشت.

 


کلمات کلیدی: