ساعت ۱:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢٠ 

سلام

چطورید یا نه؟؟؟؟؟

من خوبم همچنان به دنبال یک سرپناه جدید هستیم ولی هر جایی رو می بینیم یه اشکالی داره

حالا خدا کنه تو این چند روزه گیر بیاریم.فوتبال جام جهانی هم شروع شده توی یه جایی خوندم که ای فوتبال جام جهانی آمار طلاق رو می بره بالا منم که حساس !!!!!!!!برای اینکه زندگیم دستخوش تحول نشه خودمو علاقمند به فوتبال کردم و با این شوهری هنوز بابا نشده می شینیم فوتبال می بینیم بالاخره گفتیم وصلت کنیم حالا علاقه بعد از ازدواج به وجود میاد (بابا فوتبالو میگم )

من الان از این 25 سال عمرم غیر از 6 سال اولش بقیه رو همش صبح زود پا شدم ولی هنوزم عادت نکردم و هر روز که بیدار می شم می شمرم تا چند روز دیگه جمعه می شه

راستش می خوام بچه دار شم هم بیشتر به خاطر همون 4 ماه مرخصی بعد از زایمان هستش (نی نی خوشگلم تو نشنیده بگیر اصلا همش به خاطر توئه )

حالا این مطلبو می زارم برای همه اونایی که عاشق خوابند و مخصوصا خواب صبح و نی نی گولوهای ناز نازی.

 


کودکم چقدر باید بخوابد
ميزان و كيفيت خواب كودكان نه تنها نشانه مهمي از بيماري هاي آنهاست، بلكه بر آرامش و سلامت تك‌تك اعضاي خانواده تاثير مستقيم مي‌گذارد.

براي خواب كودكان هيچ عدد ثابتي وجود ندارد كه براي همه بچه‌‌هاي يك رده سني صدق كند

دكتر پريسا شباني
http://www.salamat.ir/index1.asp?t=6#6
يكي از مهم‌ترين موضوعات مورد بحث درباره كودكان، مسئله خواب آنهاست. كساني كه تازه پدر و مادر شده‌اند، خيلي خوب اهميت اين موضوع را درك مي‌كنند، ميزان و كيفيت خواب اين كوچولوهاي نيم‌ وجبي، روي خواب، سلامت و رفاه تك‌تك اعضاي خانواده تاثير مستقيم مي‌گذارد و مي‌تواند تعيين‌كننده اين موضوع باشد كه روز بعد سركار خواب‌آلوده باشيم و دائم خميازه بكشيم يا سرحال باشيم. پدر و مادرهاي جوان فكر مي‌كنند كه وقتي كودكشان بزرگ‌تر شود و مثلاً ديگر شب‌ها براي شيرخوردن بيدار نشود، راحت خواهند شد، اما بايد به آنها بگوييم كه ابداً اين‌طور نيست، تنها چيزي كه تغيير مي‌كند، نوع و نحوه تقاضاهاي كودك است، مثلاً به جاي گريه‌كردن و شيرخواستن، بچه شما را بيدار مي‌كند و آب مي‌خواهد يا مي‌خواهد كه او را به دستشويي ببريد و يا به‌خاطر ديدن خواب بد از خواب مي‌پرد و مي‌ترسد و به هر حال در هر سني به شكلي شما را نصف شب بيدار خواهد كرد. نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه وقتي به دلايل مختلف كودك ،شما را از خواب بيدار مي‌كند، چطور با او برخورد كنيد، و به‌طور كلي اين بيدارشدن‌ها چقدر مي‌توانند طبيعي باشند و براي هر بچه‌اي چند ساعت خواب كافي است.‌

بچه‌ها چقدر مي خوابند؟

اگر فقط به جدول‌هايي كه ميزان خواب مورد نياز براي بچه‌ها را براساس سن بيان كرده‌اند،توجه كنيم و تفاوت‌هاي فردي را درنظر نگيريم، ممكن است ميزان خواب كودكمان بسيار ما را نگران كند، چون اين مقادير فقط بيان‌كننده ميانگين مقاديري هستند كه در گروه‌هاي پرتعداد مختلف مورد بررسي قرار گرفته‌اند.‌ هيچ عدد ثابتي وجود ندارد كه براي همه بچه‌‌هاي يك رده سني صدق كند. ساراي 2 ساله ممكن است از 8 شب تا 8 صبح فردا بخوابد و سرحال باشد ولي مريم كه او هم 2 سال دارد، 10 شب بخوابد و 5 صبح بيدار شود و به اندازه سارا هم سر حال باشد. تاثير خواب در سلامت بچه‌ها به حدي زياد است كه رفتار بچه‌ها مي‌تواند دقيقاً تحت تاثير كم‌خوابي آنها قرا ر گيرد. البته اين ارتباط و تاثير به اندازه بزرگ‌ترها قابل پيش‌بيني و تشخيص نيست. وقتي بزرگ‌ترها دچار كمبود خواب مي‌شوند. خسته، بي‌حوصله، بي‌انرژي و نهايتاً بداخلاق مي‌شوند ولي در بچه‌ها هميشه نتيجه مشخص نيست و گاهي در نتيجه كم‌خوابي، فعاليت آنها افزايش يافته، بي‌قرار مي‌شوند و رفتارهاي عجيب و غريب از خودشان نشان مي‌دهند كه كنار آمدن با آنها مشكل است.‌ با درنظر گرفتن اين نكته كه هر بچه‌اي يك فرد متفاوت با بقيه است و نياز او به خواب هم ممكن است با بقيه افراد كاملاً متفاوت باشد، به بررسي خواب كودكان در سنين مختلف مي‌پردازيم.‌

‌6 ماه اول زندگي
هيچ برنامه مشخصي براي خواب در نوزادان تازه به دنيا آمده وجود ندارد، چون هنوز ساعت دروني بدن آنها به اندازه كافي تكامل نيافته است به‌طور معمول نوزادان در حدود 16 تا 20 ساعت در شبانه روز را مي‌خوابند كه تقريباً به‌طور مساوي بين شب و روز تقسيم مي‌شود. در طول خواب، اغلب نوزادان هر 3 الي 4 ساعت براي شيرخوردن بيدار مي‌شوند و تا زماني كه روند وزن‌گيري آنها به حد قابل قبولي نرسيده باشد، حتي اگر خودشان هم بيدار نشوند بايد هر 3-4 ساعت يك‌بار آنها را بيدار كرد تا شير بخورند. بعد از اينكه وزن كودك به حد قابل قبولي رسيد و معمولاً بعد از 2 هفته از تولد، اگر دوره‌هاي خواب آنها طولاني تر هم باشد، قابل قبول است. البته نبايد دلتان را خوش كنيد . طولاني‌ترين زماني كه ممكن است نوزاد شما پشت سر هم بخوابد، حدود 4-5 ساعت است و بستگي به اين دارد كه قبل از خواب چقدرسير باشد و معده كوچكش در بين دو وعده شير چطور عمل كند.‌ برخي از نوزادان در شب كمتر مي‌خوابند و پدر و مادر آنها كم‌كم به اين نتيجه مي‌رسند كه خواب شب براي آنها فقط مي‌تواند در حد يك رويا باشد؛ ولي اين‌طور نيست و در عرض 3 ماه، كم‌كم خواب كودك بيشتر به طرف شب مي‌رود و در حدود 5 ساعت در روز و 10 ساعت در شب خواهد خوابيد و در بين آن حدود 2 تا 3 بار هم بيدار خواهد شد.‌
هميشه بايد توجه داشته باشيم كه وقتي كه صداي بچه درآمد به معني اين نيست كه او بيدار شده، بلكه بچه‌ها در طول خواب مي‌توانند صداهايي توليد كنند كه شبيه گريه كوتاه باشد. اين صداها نشانه بيدار بودن آنها نيست، حتي اگر بچه در شب بيدار شود، خودش ظرف چند دقيقه مجدداً خواب مي‌رود و بهتر است كه تا صدايي از بچه شنيديد، او را بغل نكنيد و اين فرصت را به او بدهيد كه خودش خوابش ببرد. اگر گريه بچه زير 6 ماه بيش از چند دقيقه طول كشيد، بايد به فكر مشكلات احتمالي او باشيد، مثلاً ممكن است گرسنه باشد، خيس كرده باشد و يا سردش باشد و يا حتي بيمار باشد.‌ وقتي كه كودك بيدار مي شود و مثلاً در اثر گرسنگي يا خيس كردن گريه مي‌كند، بايد بدون اينكه چراغ‌ها را روشن كنيد، در كمال آرامش و بدون سر و صدا، مشكلاتش را برطرف كنيد و سكوت شب را برهم نزنيد. يعني در اين مواقع، نبايد با كودك حرف بزنيد يا او را بازي دهيد.
چون بچه كه نمي‌داند ساعت چند است، وقتي چراغ‌ها را روشن كرديد و با او بازي كرديد و حرف زديد، فكر مي‌كند كه بايد بيدار شود.‌در اين دوره سني مي‌توانيد كم‌كم، الگوي خواب را براي كودك خود ايجاد كنيد، بهترين روش اين است كه كودك را در گهواره و يا رختخوابش بخوابانيد و از يك كار تكراري مثل لالايي خواندن يا هرگونه فعاليت آرامش‌بخش براي كمك به كودك براي خواب رفتن كمك بگيريد .اين كار باعث مي‌شود شب‌ها هم كه كودك از خواب بيدار شد، با به كارگيري همان روش كه براي كودك حكم عادت را پيدا كرده به راحتي به خواب برود.‌

‌6 تا 12 ماهگي‌
در حدود 6 ماهگي، بچه‌ها 3 ساعت در روز و 11 ساعت در شب مي‌خوابند. در اين سن شما بايد ياد بگيريد كه با كودكي كه از خواب بيدار مي‌شود و گريه مي‌كند، چطور برخورد كنيد. ابتدا بايد در حدود 5 دقيقه به او فرصت دهيد، تا خودش آرام شود و دوباره خواب برود. اگر در عرض 5 دقيقه كودك آرام نشد، شما مي‌توانيد، بدون اينكه او را بغل كنيد و يا از رختخوابش خارج كنيد، با كارهايي مثل آرام صحبت كردن با او و يا دست كشيدن به پشتش، او را آرام كنيد، مگر اينكه بچه بيمار به نظر برسد. بچه‌اي را كه به نظرتان مريض مي‌آيد، بايد بغل كنيد. اين بچه‌ها معمولاً گريه‌اي طولاني‌تر دارند و با راه‌حل‌هاي ساده فوق، ساكت نمي‌شوند.‌بعد از چند روز بچه به اين وضعيت عادت مي‌كند و وقتي شب‌ها از خواب بيدار شده خودبه‌خود دوباره خواب مي‌رود. اما اگر بچه 6 ماهه‌اي هر شب، 5-6 بار از خواب بيدار مي‌شود و بي‌دليل گريه مي‌كند، بايد براي معاينه پيش پزشك برده شود. ‌

‌1 تا 3 سالگي‌
در اين سن اكثر بچه‌ها در حدود 10 تا 13 ساعت مي‌خوابند. اضطراب جدايي از والدين و يا حتي تمايل شديد بچه‌ها به بودن در كنار پدر و مادر، مي‌تواند باعث بيداري‌هاي بچه‌ها در اين سنين شود . كودك از اين زمان به بعد كه خودش را به زور بيدار نگه مي‌دارد، دچار لجاجت و ... هم مي‌شود. پس بايد سعي كنيد زماني علايم خواب آلودگي در بچه ظاهر مي‌شود را پيدا كنيد و آن زمان را ساعت خواب كودك قرار دهيد. از طرف ديگر بچه 2-3 ساله‌تان را مجبور نكنيد كه حتماً روزها بخوابد، مگر اينكه واقعاً خسته و خواب آلوده باشد.‌گاهي والدين به اشتباه فكر مي‌كنند هر چه بچه بيشتر بيدار بماند، خسته‌تر شده و زمان خوابيدن راحت‌تر به خواب مي‌رود. اما نكته اينجاست كه گاهي خستگي بيش از حد، خواب رفتن بچه‌ها را مشكل‌تر مي‌كند.‌اگر بچه‌ها ساعت خواب مشخصي داشته باشند و با برنامه‌ خاصي آماده خوابيدن شوند، خواب رفتن براي آنها بسيار آسان‌تر خواهد شد. مثلاً‌ براي يك بچه 1-3 ساله به حمام كردن، درازكشيدن در رختخواب، خواندن قصه و يا گوش كردن به يك موسيقي ملايم مي‌تواند مفيد باشد.‌

اغلب بچه‌ها دوست دارند كه برنامه خواب‌ آنها هر شب دقيقاً مثل بقيه شب‌ها باشد و بر آن پافشاري مي‌كنند. به كودك خود اجازه دهيد كه خودش تصميم بگيرد كه كدام لباس راحتي‌اش را براي خواب بپوشد و يا كدام عروسكش را با خودش به رختخواب ببرد و يا كدام قصه را براي او بخوانيد. به اين ترتيب كوچولوي شما احساس خواهد كرد كه اين برنامه تكراري در كنترل و به اراده اوست. اما در ضمن نبايد اجازه دهيد كه اين برنامه‌ها و عادت‌هاي هنگام خواب از 15تا 30دقيقه بيشتر طول بكشد و يا خيلي پيچيده شود.

در اين سن دندان در آوردن بچه و مشكلات ناشي از آن و خواب ديدن‌ها ممكن است باعث بيدار شدن بچه شود. خواب‌هاي كودك در اين سنين ممكن است به طور مستقيم تحت تا‡ثير مسائل روزمره كودك باشد . اينكه در طول روز بچه كدام برنامه‌هاي تلويزيون را تماشا كند، بايد كاملاً مورد توجه قرار گيرد .چون دراين سن بچه‌ها قادر به تشخيص تصاوير از واقعيت نيستند و خواب‌هاي بد فوق‌العاده براي بچه‌هاي اين سن ترسناك هستند. اگر كودك مي‌خواهد خوابش را براي شما تعريف كند، بايد به او اجازه بدهيد و در كنارش بمانيد تا آرام شود و سپس او را تشويق كنيد تا دوباره بخوابد.
منبع: Kids Health.com



کلمات کلیدی: