صفات شخصيتی کودکان-ترس در کودکان
ساعت ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٤/۳۱ 

سلام

امروز روز قشنگی توی زندگی منه .امروزاولین سالگرد ازدواج (همون عروسی نه نامزدی ) من و عزیز دلمه.بعد یکسال که از زیر یه سقف رفتنمون می گذره خیلی بیشتر از قبل دوستش دارم واقعا خدارو شکر می کنم که همچین کسی رو نصیبم کرده کسی که با صبوری هاش و مهربونی هاش من رو عاشق خودش کرده .

شاید هیچوقت اینجا رو نخونه ولی عزیزم خیلی خیلی دوستت دارم  و ارزو می کنم همیشه سالم و سلامت باشی و ایشالا سال دیگه با یه نی نی گولوی ناز این روز رو جشن بگیریم .

من منتظر یه خبر خوبم دعا کنید که بشه

چقدر شکلکهای بامزه اضافه شده اینجا

                                                                                                

ترس در كودكان

دختر سه ساله ام عمويش را بسيار دوست دارد. اما او در هجده ماهگى از عمويش مى ترسيد. البته او شخصيت پرهياهويى دارد اما همه بچه ها او را دوست دارند و ما از اينكه دخترم حتى با لحظه اى ديدن او دچار هراس مى شد واقعاً تعجب مى كرديم. كم كم با به كاربردن راهكارهايى ترس او را تبديل به كنجكاوى كرديم. درواقع بايد چيزهاى مختلف را از ديد كودك ببينيم تا بتوانيم او را درك كنيم. فرض كنيد به اندازه كودكتان هستيد اگر كسى را ببينيد كه سه يا چهار برابر اندازه خودتان بوده و صداها و شكلك هاى عجيبى از خود نشان دهد آيا نمى ترسيد؟ طبق گفته متخصصان، تجربه ترس درواقع يكى از بخشهاى طبيعى روند رشد انسان مى باشد. از نظر بزرگسالان ترس از بعضى چيزها غيرمنطقى است اما اگر آنها را جدى گرفته و از ديد كودك به آنها نگاه كنيم، هر دو احساس آرامش بيشترى خواهيم كرد. در زير روشهايى براى درك كودك و غلبه بر ترس او آورده شده است.
آغاز تولد تا شش ماهگى: نورهاى روشن و صداهاى بلند
ترس در نوزادان بيشتر غريزى است تا اكتسابى. هر تغييرى در اطراف او مانند بالا رفتن ناگهانى صداى شما يا انفجار موسيقى مورد علاقه تان يا صداى جاروبرقى ممكن است او را ترسانده و به گريه وادارد. حتى يك اسم رسمى نيز براى اين واكنش وجود دارد: واكنش مورو. اگر يك صدا يا نور براى كودك جديد باشد، او دستهايش را ناگهان تكان داده، پاهايش را جمع كرده و بلند گريه مى كند. نوزادان همچنين از «افتادن» نيز مى ترسند. آنها نه ماه درون رحم مادر بوده اند و اكنون با احساس داشتن دست وپاهايى كه مى لولند و كسى كه آنها را در آغوش خود تكان داده و بازى مى كند احساس ناامنى مى كنند.
بهترين كار براى نوزادى كه مى ترسد اين است كه او را در آغوش گرفته و به آرامى تكان دهيد و در همان حال با لحن آرامى با او صحبت كنيد.
شش تا دوازده ماهگى:
همانطورى كه نوزاد رشد مى كند روزبه روز محيط اطرافش را بيشتر وبيشتر كشف مى كند. اگرچه بيشتر آنچه كه مى بيند و مى شنود باعث شادى او مى شود، برخى چيزها كه به نظر بى خطر هستند مانند اسباب و لوازم خانه ممكن است او را بترسانند. چون او قبلاً هرگز آنها را نديده و يا ممكن است صداها و حركات غيرمنتظره اى براى او داشته باشند.
يك مادر مى گويد: «وقتى پسرم ۹ ماهه بود، هنگام تعويض پوشك گريه مى كرد. او درواقع از صداى خش خش پوشك مى ترسيد.» در واقع هيچ دليلى براى قانع كردن كودك وجود ندارد كه با آن بتوان به او تفهيم كرد كه پوشك ترس ندارد. يك روانشناس كودك مى گويد: «بايد اين را درك كنيم كه اين ترسها غريزى هستند.» يكى از راههاى از بين بردن ترس كودك اين است كه او را از عامل ترس دور كنيم. كه البته آسانترين راه نيز هست.
اما اگر نمى توان از عامل ترس حذر كرد بايد كودك را در آغوش گرفته و به آرامى او را به عامل نزديك كنيد. بيشترين عامل ترس در نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه، ترس جدايى از والدين و روبرو شدن با غريبه ها است. كه از روند كشف دنياى اطراف در نوزادان حدود هفت ماهه نشأت مى گيرد و بعداً كودك نه تنها مى فهمد والدينش و پرستارش چه كسانى هستند، بلكه حتى مى فهمد وقتى در اتاق او نيستند جاى ديگرى مى باشند. حتماً ترس جدايى كودك از والدين را تجربه كرده ايد وقتى كودك را سرجايش گذاشته و مى خواهيد از او جدا شويد به طور شديدى گريه مى كند اما دوباره بازگشته و او را در آغوش مى گيرد. اگرچه اين حالت كودك با رشد او از بين مى رود و درواقع اين دوره را نيز پشت سر مى گذارد اما در عين حال روشهايى نيز براى آرام نمودن كودك در اين مواقع وجود دارد.
بازيهايى مانند دالى موشك يا تمرين جدايى مانند گفتن خداحافظ، ترك اتاق و برگشتن پس از چند لحظه بهترين تمهيدات براى زمانهايى است كه مجبوريد براى چند ساعت او را با پرستارش تنها بگذاريد. اين روانشناس مى گويد: «وقتى زمان جدايى فرا مى رسد قبل از رفتن كمى كنار كودك و پرستارش بمانيد تا فضا رابراى او عادى كرده و او را آرام كنيد.» وقتى كودك را به پيك نيك، پارك يا نزد فاميل مى بريد تعجب نكنيد اگر گريه مى كند چون از غريبه ها هراس دارد و اين نيز طبيعى است. ممكن است شما از اين حالت شرمنده شويد (مثلاً به كودك بگوييد خاله تو را دوست دارد و فقط مى خواهد تو را ببوسد) اما بايد كودك را نيز درك كرده و به او پاسخ بدهيد. مؤلف كتاب «تشويش كودكان» مى گويد: وقتى كودك مى خواهد بيشتر در آغوش شما باشد اين فرصت را به او بدهيد. ترس از غريبه ها نيز به مرور كه بزرگتر شده و افراد بيشترى را مى بيند از بين خواهد رفت.
۱۲ تا ۲۴ ماهگى: حيرتهاى ناخوشايند
اگر كودكى داشته باشيد حتماً گاهى صفت «شجاع و ترس» را براى او به كار مى بريد. اگرچه كودكان دوست دارند شيرينكارى كرده و گاهى كارهاى خطرناك نيز انجام دهند اما بعضى اوقات از ديدن چيزهاى عجيبى كه براى آنان هنوز شناخته شده نيست وحشت مى كنند. در اين مواقع سعى نكنيد كودك را برداشته و از صحنه دور كنيد.
فرار باعث مى شود كودك از آن چيزى كه او را فرارى مى دهيد بيشتر بترسد. اما رويارويى با عامل ترس و اينكه به كودك بگوييد «شجاع باش» نيز مسأله را حل نمى كند. در عوض دست او را گرفته و به او خاطرنشان كنيد كه همه چيز مرتب بوده و دليلى براى ترس وجود ندارد. كودكان علت و معلولها را درك مى كنند پس اگر مسائل را براى او توضيح دهيد او بر ترس خود غلبه خواهد كرد. براى مثال اگر از دلقك مى ترسد به عروسكى لباس دلقك بپوشانيد و يا ماسكى را روى صورت گذاشته و در بياوريد و با اين كارها به او بفهمانيد كه دلقك نيز يك انسان است كه فقط لباس مبدل پوشيده است. بازى نقشها نيز مؤثر است. عروسكى را برداشته و به زبان او بگوييد من از دلقك مى ترسم سپس با عروسك ديگرى پاسخ دهيد كه او فقط يك مرد است كه لباس مبدل پوشيده است.
دو تا سه ساله: ديو و غيره...
كودكان اكنون تخيلاتى دارند كه خلاقيت، يادگيرى و ترس آنان از چيزى كه در تاريكى كمين كرده را تقويت مى كند. ترسهاى شبانه ناشى از تجربه هاى جديد در روز مى باشد. مثلاً تجربه روز اول مهد كودك ممكن است شب پس از خاموشى چراغ به شكل يك ديو كه از پشت در كمد پديدار مى شود ظاهر شود. متخصصان توصيه مى كنند به كودك اطمينان دهيد كه هيچ چيز خطرناك و ترسناكى در اتاق نمى باشد. مى توان عروسك هايى را در رختخواب او گذاشت كه احساس تنهايى نكند و يا چراغ خوابى در اتاق روشن كرد كه او عروسك هايش را ببيند و آنها را ديو تصور نكند. برخى از متخصصان معتقدند اگر به كودك يك اسپرى به اصطلاح «ضدلولو» بدهيم او را قادر مى كنيم كه خود مسأله خودش را حل كند. اگر به دنبال ديو رفته و آن را جست وجو كنيد درواقع كودك فكر مى كند كه ديو واقعى است و بيشتر مى ترسد. به هر حال چگونگى برخورد شما با اين ترسها بستگى به رفتار كودكتان دارد. كودكان بزرگتر نيز ممكن است هنوز حتى در مدرسه براى والدينشان دلتنگ شوند اما چون اكنون ياد مى گيرند كه چگونه با احساسات خود كنار بيايند، مى توانند براى اينكه از عهده خود برآيند نقش فعالى داشته باشند. اگر به او چيزى مانند يك عكس خانوادگى بدهيد كه هر گاه احساس تنهايى كرد به آن نگاه كند مى تواند به او كمك كند كه در چنين مواقعى براحساسات خود غلبه كند.
همانطورى كه كودك رشد مى كند، ترس او نيز كم شده و به دنيا منطقى تر نگاه مى كند. تجربه اى كه اكنون به دست مى آورد باعث اعتماد به نفس او شده و به او مى آموزد كه ترس قابل كنترل است.

http://www.iran-newspaper.com/1384/840801/html/women.htm


کلمات کلیدی:
 
مراقبت از دندانهای کودکان
ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٤/٢٦ 

چگونه از دندان هاي كودكان خود مراقبت كنيم؟

تميز نگه داشتن دندانها
قبل از اينكه كودك دندان در بياورد بعداز هر وعده غذا، لثه هاي او را به نرمي با پارچه اي پاكيزه و مرطوب , تميز نماييد.

بعد از بيرون آمدن دندان ها تا سن سه سالگي دندان هاي كودك بايد توسط يكي از والدين بامسواك نرم، آب ونخ دندان تميز شود.

درحدود سن سه سالگي تا هشت سالگي كودكان بايد با نظارت بزرگسالان دندانهايشان را طبق قاعده صحيح مسواك و نخ دندان كنند توجه داشته باشيد كه مقدار استفاده از خمير دندان به اندازه يك نخود كافي مي باشد! (بهتر است براي تشويق كودكان به مسواك زدن از خمير دندان كودكان كه با طعم انواع ميوه آغشته است استفاده شود).

در حدود سن هشت سالگي اغلب كودكان مي توانند بدون كمك بزرگسالان مسواك بزنند و ازنخ دندان استفاده كنند. البته بهتر است باز هم مسواك بزنندو از نخ دندان كشيدن آنها با نظارت و كنترل بزرگترها باشد. خريد مسواك و خميردندان بايد با حضور و نظر خواهي كودك انجام پذيرد. زيرا احساس شخصيت اجتماعي كودك در اين زمينه تقويت شده و سبب مي شود در رعايت بهداشت دهان بيشتر دقت نمايد.

اولين معاينه دندانپزشكي

در كشورهاي پيشرفته توصيه بر آن است كه ارتباط با دندان پزشك از همان اوايل رويش دندان هاي شيري كودك برقرار شود.

آشنا شدن كودك با دندان پزشك و محيط دندان پزشكي سبب كاهش ترس و اضطراب او از مطب و به دكتر كمك مي نمايد تا درمان هاي ضروري را با آرامش بيشتري انجام دهد.

توجه:

جهت كاهش ترس و اضطراب كودك از دندان پزشك و محيط دندان پزشكي ضروري است كه والدين از منفي جلوه دادن (ترساندن كودك ) در رابطه با دكتر و محيط مطب خودداري نمايند.

كودكان را به تغذيه مفيد تشويق كنيد .

رژيم غذايي متعادل در حفظ سلامتي دندان ها و لثه بسيار مفيد است. كليسم جهت استحكام دندان ها بسيار مفيد است ، شير و ماست و پنير از جمله منابع حاوي كلسيم مي باشند. تغذيه مداوم در طول روز (وعده هاي فرعي بين صبحانه، ناهار و شام) سبب مي شوند كه دندان ها در معرض اسيد قرار گرفته و احتمال ايجاد پوسيدگي زيادتر شود. بنابراين يا تعداد وعده هاي غذايي را كاهش دهيد يا كودك را عادت دهيد بعد از هر وعده غذا خوردن از مسواك و نخ دندان استفاده كند.

Pit Fissure Sealant (سيلانت يا ماده پوشاننده شيار)

زماني كه اولين دندان هاي دايمي در سن شش سالگي بيرون مي آيند بسياري از والدين آنها را به اشتباه دندان شيري فرض مي كنند. اين امر سبب مي شود به سالم باقي ماندن آنها خيلي توجه نشود.

يادآوري

با توجه به نقش دندان هاي شيري در تغذيه، رشد فك ها، تكلم و زيبايي كودك، در صورت ايجاد پوسيدگي بايد به درمان دندان شيري اقدام نمود. پوسيدگي درمان نشده و كشيدن زودرس دندان هاي شيري باعث كجي و جابه جايي دندان هاي دامي مي شود. Pit Fissure Sedlant موادي پلاستكي هستند كه توسط دندان پزشك استفاده شده و شيارهاي سطح جونده دندان هاي پشتي را مي پوشانند و مانع باقي ماندن مواد غذايي در شيارها و حفرات مي شوند و دندان در برابر باكترهاي پوسيده كننده مقاوم تر مي شوند.

استفاده از فلورايد :

ستفاده از مواد حاوي فلورايد با نظارت دندان پزشك براي جلوگيري از پوسيدگي دندان بسيار مفيد است. تا زماني كه كودك نتواند از دهان شويه فلورايد استفاده كند ژل فلورايد توسط دندان پزشك به كار مي رود.

محافظ دهان و دندان :

يكي از صدماتي كه به دندان ها وارد مي شود ضربات وارده به آنهاست كه سبب شكسته شدن دندان ها و يا شكسته شدن استخوان فك و بيرون افتادن دندان ها مي شود. با استفاده از وسيله محافظ دهان ودندان با نظارت دندان پزشك مي توان از بسياري صدمات در حين بازي و ورزش جلوگيري كرد.در كشورهاي پيشرفته اين وسيله در ورزش هايي مثل اسكيت،سواري، جودو، تكنواندو و ساير ورزش هاي رزمي، دوچرخه سواري، فوتبال و...استفاده فراواني دارد.

توجه

اين وسيله در بزرگسالان نيز كاربرد دارد.

خدمات پيشگيري شده بسيار ارزان تر از درمان هايي مثل درمان ريشه (عصب كشي)،روكش كردن دندان (در صورت شكسته شدن آنها يا زياد بودن پوسيدگي)و...مي باشد و سبب صرفه جويي در وقت ، پول و حفظ سلامتي دندان هاي اصلي مي شود.

چند نكته مهم در مورد مسواك زدن :

شايد مسواك زدن به روش دقيق در ابتدا كمي وقت گير به نظر برسد اما به مرور انجام آن ساده تر خواهد شد.

گاهي مسواك زدن در ابتدا ممكن است خونريزي لثه شود اما اگر لثه ها سالم و طبيعي باشند به تدريج متوقف خواهد شد. در صورت ادامه خونريزي با دندان پزشك تماس بگيريد.

فشار بيش از حد به بر مسواك سبب مچاله شدن الياف مي شود و مسواك زدن را بي اثر مي سازد. به علاوه موجب سايش ميناي دندان ها و تحليل يا زخم شدن لثه ها خواهد شد.

مسواك زدن بايد دقيق و بدون عجله باشد.

هدف از مسوك زدن برداشتن و پاك كردن پلاك ميكروبي از روي دندان ها و شيار لثه اي است. در حالي كه عده اي گمان مي كنند هدف از مسواك زدن سفيد كردن دندان هاست. بايد توجه داشت كه رنگ دندان ها در اثر مسواك زدن عوض نخواهد شد.

دندان هاي عقب به علت محل قرار گرفتن آنها در فك و دارا بودن شيارهاي فراوان، بيشتر مستعد پوسيدگي هستند بنابراين هنگام مسواك زدن به توجه بيشتري نياز دارند.

اگر مسواك زدن به روش صحيح انجام نشود، بهترين مسواك ها و خميردندان ها نيز فايده اي براي دندان ها نخواهند داشت.

در پايان مسواك زدن دندان ها بايد سطح زبان را هم مسواك زد. اين كار باعث پاك شدن ميكروب ها از سطح زبان و تازگي و خوش بويي تنفس مي شود.

پس از مدتي به علت استفاده مستمر، موهاي مسواك خميده خواهند شد. در چنين حالتي لازم است مسواك جديدي را جايگزين مسواك فرسوده نمايند. معمولاً عمر مفيد يك مسواك كه به درستي مورد استفاده قرار گيرد 3 تا 4 ماه است. امروزه مسواك هايي توليد شده كه مدت زمان استفاده از آنها به وسيله رنگ مخصوصي مشخص شده است.

مهم ترين عامل در زدودن جرمهاي ميكروبي، چگونگي مسواك زدن است و خمير دندان نقش چنداني ندارد. بنابراين حتي بدون وجود خميردندان نيز مسواك به تنهايي در حفظ سلامت دندان ها و لثه ها موثر و مفيد خواهد بود.

بهترين مسواك ها هم وقتي مرطوب شوند،حدود سي درصد نرم تر مي شوند بنابراين نبايد براي مرطوب كردن الياف مسواك از آب گرم استفاده شود.

پس از استفاده از مسواك بايد آن را زير جريان شديد آب گرفت تا ذرات خمير دندان و ميكروب ها از آن جدا و پاك شود و پس از تميز كردن آن رادر هواي آزاد قرار داده تا كاملاً خشك شود، بنابراين سرپوش ها يا ظروف نگهداري مسواك بايد سوراخ هايي براي عبور هوا داشته باشند چون ظرف هاي بدون منفذ سبب رشد ميكروب ها در مسواك خواهند شد.

لازم به يادآوري است كه مسواك قادر نيست نواحي بين دندان ها را به خوبي تميز كند و اين نواحي بايد به وسيله نخ دندان پاك شوند، چون تنها با اين وسيله لابه لاي دندان ها از جرمهاي ميكروبي تميز خواهد شد.

www.ranginkaman.com


http://www.world-news.org/persian/ArticlesItem.aspx?NFeed=107


کلمات کلیدی:
 
روز زن مبارک
ساعت ۱۱:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٤/٢٥ 

روز مادر مبارک

مخصوصا به مادر عزيزم

به اونايی هم که هنوز مادرنشدن روز زن مبارک باشه خيلی


کلمات کلیدی:
 
روز مادر مبارک
ساعت ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٤/٢٥ 

روز مادر مبارک

مخصوصا به مادر عزيزم

به اونايی هم که هنوز مادرنشدن روز زن مبارک باشه خيلی


کلمات کلیدی:
 
روز مادر مبارک
ساعت ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٤/٢٥ 

روز مادر مبارک

مخصوصا به مادر عزيزم

به اونايی هم که هنوز مادرنشدن روز زن مبارک باشه خيلی


کلمات کلیدی:
 
روز مادر مبارک
ساعت ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٤/٢٥ 

روز مادر مبارک

مخصوصا به مادر عزيزم

به اونايی هم که هنوز مادرنشدن روز زن مبارک باشه خيلی


کلمات کلیدی:
 
اولين ملاقات مادر و نوزاش
ساعت ۱:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٤/٢۱ 

خداوند موجودي ظريف را به ما اعطا نموده است كه سراپا حساسيت است . حال اين حضور گرامي را چگونه بايد پاس داشت و اين موجود ظريف و پاك را چگونه بايد پذيرفت ؟
بلافاصله پس از به دنيا آمدن نوزاد بايد او را روي شكم مادر خواباند و سپس بند ناف او را قطع كرد . اين عمل باعث ايجاد احساس امنيت و آرامش در كودك مي شود .
اولين ملاقات مادر و كودك ارزش زيادي دارد .
مراحل اين ملاقات شيرين و به ياد ماندني :
1-آمادگي نوزاد :
كودك بايد تميز باشد . پيچاندن با قنداق و لباس زياد اصلا درست نيست و يك لباس راحت و نخي كافي است .
2-آمادگي مادر :
مادر باد از جنبه رواني و جسمي آمادگي ديدن نوزادش را داشته باشد . و آرامش كافي داشته باشد . مادر نبايد درد داشته باشد . او بايد حمام رفته باشد . سينه هايش تميز باشد . چهره اش پيراسته باشد . ( بدون آرايش )
لباس نخي جلو باز پوشيده باشد ( بدون زيپ و دكمه )
و مادر بايد مشتاق ديدن نوزادش باشد .
3- شرايط اتاق :
اتاق ملاقات بايد كوچك باشد .نور اتاق كم باشد . اتق بايد ساكت و آرام باشد . به ياد داشته باشيد كه اين ملاقات مقدس ترين ملاقات است . بايد مادر در اتاق منتظر كودك باشد و از اين انتظار در شعف باشد . 45 دقيقه زمان ملاقات تنهايي مادر و كودك است و هيچ كس نبايد اين سكوت و تنهايي را بر هم زند . اگر اتاق مجزا ميسر نبود از يك چادر سفيد و گلدار روي سر هر دو استفاده شود . مادر و كودك بايد هر دو در اين لحظات عريان باشند تا تماس پوستي بين آن دو برقرار شود . كودك اين لحظات را تا آخر عمر فراموش نمي كند . مادر بايد كودك خود را لمس كند . پوست سر سينه پشت دستها و پاهايش . مادر بايد به كودكش شير دهد و با او رابطه كلامي برقرار كند . حرفهاي عاشقانه و پر از مهر و محبت .


----------------------------------------------------------------------------
برگرفته از كتاب انسان در مسير زندگي ... نوشته دكتر محمد مجد


کلمات کلیدی:
 
انضباط در کودکان
ساعت ٢:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٤/۱٧ 

بالاخره تصمیم خودمو گرفتم از چند وقته پیش که دودل بودم کلی ذوق و شوق داشتم که اسباب کشی کنیم و بعدش که کارا راست و ریس شد خلاصه بشیم سه نفر ولی حالا که که موقعش شده  تازه ترسم شروع شده نمی دونم دارم کار درستی می کنم یا نه؟؟می ترسم نتونم از عهده اش بربیام!!بعدا بزرگ شد نگه چرا منو به دنیا آوردین؟؟؟؟به بابای آینده هم که می گم می گه من نی نی دوست دارم ولی اگه احساس می کنی آمادگی نداری بزاریمش برای بعد و این تصمیم گیری منو در این خصوص دشوارتر می کنه

نه اینکه ما سادیسم(ربطی داره؟؟) داریم و دلمون می خواد همیشه فرافکنی کنیم واسه همین مثلا اگه شوهری جون اصرار می کرد که حتما باید این ماه نی نی دار بشیم فکر کنم بیشتر به مذاق من خوش می اومد

وای چقدر بدجنسم من

حالا می گم زیاد به این چیزا فکر نکنم بزارم به عهده خود نی نی اگه دلش خواست بیاد قدمش رو چشم اگرم نه که خوب حتما اونجا بهش بیشتر خوش می گذره دیگه!!!!!!!!!!!!!

راستی مامانی دیگه هم از این فکرا داشتند یا این فقط مال مامانایی که برای بارداریشون برنامه ریزی می کنند؟؟؟؟

پس تا اطلاع ثانوی طبق روال گذشته اطلاعات تئوری خودم رو در باب بچه داری افزايش می دم تا بعد


ماموریت غيرممكن



ياد دادن انضباط به كودكان، در هر سن و سالي روش خاص خودش را دارد.
فرشته آل‌علي
به عقيده شما چطور مي‌توان جلوي خرابكاري يك كودك يك ساله را گرفت؟ يا اصلا چنين چيزي ممكن است؟ وقتي فرزند 4 ساله شما همه چيز را اين طرف و آن طرف پرتاب مي‌كند، شما چه مي‌كنيد؟ چطور به فرزندتان ياد مي‌دهيد به شما احترام بگذارد؟ مسلما روشي كه شما براي ايجاد انضباط در كودك نوپاي خود به كار مي‌گيريد، براي نوجوان شما پاسخ نمي‌دهد. ياد دادن انضباط به كودكان، در هر سن و سالي روش خاص خودش را دارد.

صفر تا 2 سالگي: براي شروع عاليست!
كودكان كم سن و نوپايان به طور طبيعي كنجكاو هستند، بنابراين بهترين راه براي اينكه اين كودكان انضباط را رعايت كنند، آن است كه انگيزه‌ها و محرك‌هاي مربوطه را حذف كنيد. يعني اگر اشيائي وجود دارد كه كودك نبايد به آنها دست بزند، آنها را از دسترس او دور كنيد تا مجبور نباشيد اين‌قدر بايد و نبايد كنيد! اگر كودك شما چهار دست و پا به سراغ يك وسيله خطرناك يا شي حساسي مي‌رود و شما نمي‌توانيد آن وسيله را از محل دور كنيد (مثل بخاري) فقط به او بگوئيد <نه> و سپس جهت حركت او را عوض كرده و يا توجه او را به چيز ديگري جلب كنيد.‌
در مواقعي كه اين روش‌ها جواب نمي‌دهد، در نظرگرفتن يك مهلت معين مي‌تواند روش موِثري باشد. يعني او را روي صندلي خودش بنشانيد يا به اتاقش ببريد و يك تا دو دقيقه او را در همان جا تنها بگذاريد (البته پيش از آن بايد از ايمني او و محيط مطمئن باشيد.) اين را هم بدانيد كه روش مهلت دادن طولاني براي نوپايان اصلا موِثر و كارساز نيست.
هيچ وقت كودك را در هيچ سني كتك نزنيد، به خصوص كودكان كم سن و نوپايان اصلا قادر نيستند بين رفتار خود و تنبيه بدني رابطه‌اي پيدا كنند. آنها تنها احساس درد و ناراحتي مي‌كنند و شديدا دلگير مي‌شوند. ضمنا فراموش نكنيد كودكان با ديدن رفتار و گفتار و تماشاي بزرگترها، همه چيز را ياد مي‌گيرند، وقتي خود شما به عنوان يك پدر يا مادر، وسايل خود را جمع نمي‌كنيد، چطور انتظار داريد وقتي به كودكتان دستور مي‌دهيد اسباب‌بازي‌اش را جمع كند، او اين كار را انجام دهد؟

3 تا 5 سالگي: خوب مي‌فهمند
وقتي فرزندتان بزرگ‌تر شد، ديگر مي‌تواند رابطه بين اعمال و عواقب و پي‌آمدهاي آن را درك كند. در اين زمان مطمئن باشيد مي‌توانيد قوانين خانه را به او ياد بدهيد. نكته مهم اين است كه قبل از سرزنش و تنبيه كودك براي يك رفتار خاص، برايش توضيح دهيد كه در هر مورد از او چه انتظاري داريد. به عنوان مثال وقتي كودك 3 ساله شما با مداد رنگي ديوار اتاق پذيرايي را تزئين كرد، بايد به او توضيح دهيد كه چرا نبايد اين كار را تكرار كند و اگر دوباره اين كار را انجام دهد چه اتفاقي مي‌افتد. به او توضيح دهيد كه او نيز بايد در تميز نگه‌داشتن منزل كمك كند و به دليل اين كار اشتباه، تا بعدازظهر حق ندارد از مداد رنگي خود استفاده كند.
گاهي براي والدين، ناديده گرفتن و چشم پوشيدن از بعضي خطاها راحت‌تر است اما اگر مسئله‌اي را به عنوان قانون منزل مطرح كرديد، حتما آن را اجرا كرده و در مورد آن چشم پوشي نكنيد. بهتر است پدر و مادر با هم مشورت كرده و قوانين را وضع كنند تا در صورت عدم رعايت قانون مذكور توسط كودك، هر دو رفتار واحدي را در مقابل او از خود نشان دهند. ضمنا وقتي رفتارهايي را كه تنبيه در پيش دارند مشخص كرديد، فراموش نكنيد كه براي رفتارهاي خوب هم تشويق و پاداش در نظر بگيريد. در اين سن، مهلت دادن هم بسيار كارساز است، يعني وقتي كودك رفتار اشتباهي از خود بروز داد او را به اتاقش و يا محلي ساكت و امن كه فاقد وسايل سرگرم كننده باشد ببريد و بسته به سن او، او را براي مدتي تنها بگذاريد؛ مثلا اگر سه ساله است سه دقيقه كافي است؛ به او بگوييد در اين مدت، به رفتارش فكر كند و اگر گريه كرد بگوييد تا آرام نشود مهلت او تمام نخواهد شد. يادتان باشد براي اين كار از اتاق تاريك، حمام يا انباراستفاده نكنيد و او را نترسانيد، بلكه فقط مي‌خواهيم به او نشان دهيم در مقابل رفتار نادرستش بي‌تفاوت نيستيم و او هم بايد در مورد رفتارش خوب فكر كند.

6 تا 8 سالگي‌: بلوف نزنيد!
دادن مهلت در اين گروه سني نيز بسيار كارآيي دارد. در اين سن نيز بايد بين والدين و تصميمات آنها انسجام وجود داشته باشد و تصميم گرفته شده، پيگيري شود. هر قولي كه به كودك مي‌دهيد يا هر قانوني كه وضع كرده‌ايد، بايد همچنان بر پا باشد، در غير اين صورت قدرت و جديت شما زير سوِال مي‌رود. اگر سر حرف خود بايستيد، كودك به آنچه مي‌گوييد باور پيدا خواهد كرد و مي‌داند كه عملي خواهد شد. البته اين به آن معنا نيست كه به او فرصت دوباره ندهيد يا شانس اصلاح اشتباهاتش رااز او بگيريد بلكه بايد روند تربيتي خاصي را انتخاب كرده و ادامه دهيد. مراقب باشيد در شرايطي كه عصباني هستيد، از تهديدهاي شديد و غير واقعي يا غيرقابل اجرا استفاده نكنيد (مثلا هيچ وقت نگوييد ديگر هيچ وقت نمي‌گذارم تلويزيون را تماشا كني)! چون قطعا نمي‌توانيد اين كار را عملي كنيد و با چنين مجازاتي فقط خود را تضعيف مي‌كنيد. بنابراين تنبيهي را در نظر بگيريد كه بتوانيد آن را اجرا كنيد.

‌9 تا 12 سالگي بايد كم كم درس زندگي بياموزند
در اين سن كودكان به تدريج از نظر فكري بالغ مي‌شوند و دوست دارند مسئوليت بيشتري به آنها واگذار شود و استقلال آنها نيز افزايش پيدا كند، بنابراين فرصت خوبي است كه به آنها ياد دهيد بايد عواقب و پيامدهاي رفتار خود را شناخته و بتواند آنها را حل و فصل كنند. اين كار روش موِثري در اجراي انضباط است. به عنوان مثال اگر فرزندتان تكاليف مدرسه‌اش را قبل از خواب تمام نكرده است، بايد بگذاريد روز بعد بدون انجام دادن تكاليفش به مدرسه برود و عواقب آن را ببيند تا متوجه شود كه بايد براي انجام تكاليفش برنامه‌ريزي مي‌كرده و به توصيه‌هاي شما توجه نشان مي‌داده است. اگر شما تكاليفش را انجام دهيد فرصت يادگيري روش درست زندگي كردن را از او گرفته‌ايد و او فكر مي‌كند اگر هم تكاليفش را انجام ندهد، هميشه يك نفر هست كه او را از وضعيت نجات دهد!‌‌‌‌‌‌‌‌‌از طرف ديگر اگر احساس كرديد فرزندتان از عواقب و پيامدهاي طبيعي رفتار و اعمال خود درس نمي‌گيرد، آن وقت بايد عواقب و پيامدهاي ناگوارتري را براي او در نظر گرفته و اجرا كنيد. ‌
13 سال به بالا: مشورت و استقلال
اگر تمام اين مراحل را به درستي اجرا كرده باشيد، در اين سن و سال، پايه و اساس كار، فراهم شده است. ديگر فرزندتان مي‌داند از او چه انتظاراتي داريد و همچنين خوب مي‌داند منظور شما از قوانين و انضباط در منزل چيست و در صورت بروز رفتار ناشايست، چه عواقبي در انتظار اوست. البته در اين زمان نبايد فكر كنيد همه چيز تمام شده و ديگر به تداوم كار احتياجي نيست. اصلا قدرت خود را كم نكنيد و محكم سر جاي خود بايستيد! به خصوص اينكه وجود نظم و انضباط در سنين نوجواني بسيار لازم است. براي نوجوان بايد قوانيني در مورد انجام تكاليف مدرسه، ديدن دوستان و ساعت بازگشت به منزل به خصوص هنگام شب وضع شود و در مورد همه اين موارد با او صحبت شود تا هر نوع سوءتفاهم برطرف شود. ممكن است هرازگاهي فرزندتان غر بزند يا شكايت كند اما يادتان باشد تحت هر شرايطي همه چيز بايد در كنترل شما باشد.آنها هنوز در حدي نيستند كه صلاح خود را تشخيص دهند و شما بايد در امور آنها مداخله و نظارت داشته باشيد. اين نظارت را بايد در شرايطي كه به او مسئوليت و آ‌زادي مي‌دهيد نيز ادامه دهيد و وقتي نوجوانتان قوانين رانمي‌شكند و زير پا نمي‌گذارد، بهترين كار اين است كه به او امتيازاتي بدهيد.‌
نوجواني سني است كه بايد در مورد مسائل مختلف بحث و صحبت شود و امر و نهي به تنهايي جوابگو نخواهد بود. مثلا نوجوان بايد دقيقا بداند چرا دير آمدن او به منزل غيرقابل پذيرش است. شما بايد در اين باره با اوصحبت كنيد و به طور منطقي برايش استدلال بياوريد. ضمنا دادن بعضي اختيارات به نوجوانان نيز مهم و با اهميت است. به اين ترتيب جنگ قدرت بين او و شما كمتر خواهد شد و او نيز به دليل اين امتيازات، به تصميمات شما احترام بيشتري مي‌گذارد. مثلا بگذاريد در مورد لباسش، مدل مو يا حتي دكور اتاقش خودش تصميم بگيرد و آن وقت شما به اين تصميمات جهت بدهيد و در صورت نياز به صورت مشورتي و نه با تحكم، آن را تغيير دهيد. هرچه فرزندتان بزرگ‌تر مي‌شود، مي‌توانيد استقلال او را افزايش دهيد اما باز هم همه شرايط بايد تحت كنترل شما باشد.

تنبيه بدني كجا كاربرد دارد؟
هيچ يك از ابعاد برقراري انضباط به اندازه تنبيه بدني مورد بحث قرار نگرفته و بالاخره امروزه متخصصين امر بر اين عقيده‌اند كه تحت هيچ شرايطي نبايد از تنبيه بدني استفاده شود. برخي علل عدم استفاده از تنبيه بدني شامل موارد زير است:
با كتك زدن، كودك ياد مي‌گيرد در صورت خشم و عصبانيت بايد ديگران را بزند!
كتك زدن باعث آسيب جسمي كودك مي‌شود
تنبيه بدني باعث مي‌شود كودك از والدين خود بترسد و ياد مي‌گيرد كه از آنها فرار كند. تنبيه بدني به هيچ وجه باعث تغيير و بهبود رفتار در كودك نمي‌شود.‌
بعضي مواقع بچه‌ها مي‌خواهند جلب توجه كنند. در اين مواقع كتك زدن باعث مي‌شود كودك احساس كند توجه ديگران را جلب كرده است.
يك روانشناس مشهور مي‌گويد: <من حتي به آرامي پشت دست زدن هم اعتقاد ندارم، به جز در يك استثنا و آن هم وقتي طفل هنوز بسيار كوچك است و اصلا متوجه نيست كه مثلا اگر به چراغ يا يك وسيله داغ دست بزند دستش مي‌سوزد، اما نه اينكه براي هر كاري مثل ريختن شير يا چنگ زدن به صورت خواهر كوچك، او را بزنيد. با خشونت محال است به كسي ياد داد كه خشونت نكند>! برونو بوتلهايم، يكي ديگر از متخصصان در اين زمينه مي‌گويد: <بياييد لحظه‌اي تا‡مل كنيم و معني اين لغت انضباط يا ديسيپلين را مشخص كنيم. اگر به لغت‌نامه نگاه كنيد مي‌بينيد كه اين لغت از كلمه‌ disciple مشتق مي‌شود كه به معني مريد است و مريد البته كسي نيست كه آدم توي سرش بزند! مريد كسي است كه آرزو دارد به استادش نزديك باشد و از او هنر يا فني ياد بگيرد. مفهوم انضباط و ديسيپلين اين است. بنابراين اگر به بچه‌ها نشان دهيد كه وقتي عصباني مي‌شويد آنها را شل و پل مي‌كنيد! آنها هم از شما ياد مي‌گيرند؛ آن وقت شما بزرگ‌ ترها مي‌نشينيد و از افزايش خشونت در اجتماعي غرغر و شكايت مي‌كنيد، در حالي كه خودتان يكي از بانيان اصلي خشونت هستيد

http://www.salamat.ir/index1.asp?t=6#5

بابای


کلمات کلیدی:
 
۹ راهکار به جای تنبيه کودکان
ساعت ۱:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٤/۱٢ 

سلام سلام

اينم يه مطلب که فکر کنم جالبه

تحقيقات نشان مي دهد، زماني كه والدين به دليل عدم دسترسي به راه هاي ديگر، كودكشان را تنبيه مي كنند، دچار احساس گناه مي شوند. به علاوه تنبيه بدني، استفاده از رفتار پرخاشگرانه و خشونت براي حل مشكلات را به كودكان مي آموزد. تنها تأثير تنبيه بدني عليرغم خواست خانواده ها، آموزش خشونت بيشتر است. همچنين كودكاني كه تنبيه بدني شده اند داراي اعتماد به نفس كمتري هستند، بيشتر افسرده اند و پس از بالغ شدن كارهاي سطح پايين تري را انتخاب مي نمايند. حال ببينيم به جاي تنبيه بدني، چه مي توان كرد

.۱- خونسرد باشيداگر زمان عصبانيت بر خلاف ميلتان تصميم به تنبيه فرزندتان گرفتيد اولين راه حل اين است كه در صورت امكان آن مكان را ترك كنيد. به خود آرامش دهيد و ساكت بمانيد. اين كار اغلب سبب مي شود راه حل مشكل را پيدا كنيد. بعضي اوقات والدين به سبب فشار و استرسي كه به آنها وارد مي شود كنترل خود را از دست مي دهند. اگر نمي توانيد موقعيت مكاني خود را ترك كنيد، فكرتان را از آن موضوع دور كنيد و در ذهنتان تا ده بشماريد

.۲- زماني را به خودتان اختصاص دهيدوالديني كه براي خودشان وقت نمي گذارند و تمام مدت در عجله هستند بيشتر مستعد كتك زدن فرزندانشان مي باشند. بنابر اين مهم است كه والدين زماني را براي ورزش، عبادت، مطالعه و پياده روي خود اختصاص دهند.

۳- مهربان اما قاطع باشيديكي از مواردي كه غالباً والدين گرايش به تنبيه فرزندشان پيدا مي كنند زماني است كه فرزند عليرغم گوشزدهاي مكرر، به خواسته شان عمل ننموده است. در نهايت براي وادار كردن كودك به رفتار صحيح او را تنبيه مي كنند. در اين مواقع راه حل اين است كه خود را در سطح و جايگاه كودكتان قرار دهيد، تماس چشمي با او برقرار نماييد، او را لمس كنيد (به طور مثال دستش را بگيريد) و در عبارات كوتاه و روشن با مهرباني اما قاطعانه آنچه را از او انتظار داريد بگوييد.

۴- امكان انتخاب بدهيددادن حق انتخاب به فرزندتان راهكار مؤثري براي خودداري از تنبيه او است. اگر فرزند كوچكتان به جاي غذاخوردن با غذايش ور مي رود از او بخواهيد يا با غذايش بازي نكند يا ميز غذا را ترك كند، اگر به بازي با غذايش ادامه داد با قاطعيت به او كمك كنيد از صندلي پايين بيايد و سپس به او بگوييد كه هرگاه براي خوردن بقيه غذايش آمادگي داشت سرميز بازگردد.

۵- از پيامدهاي منطقي رفتار استفاده كنيدپيامدهاي منطقي رفتار به كودك كمك مي كند تا مسئوليت پذير باشد. به طور مثال فرزندتان شيشه همسايه را مي شكند و شما او را كتك مي زنيد. او از اين موقعيت چه مي آموزد؟ شايد ياد بگيرد كه ديگر اين كار را انجام ندهد، اما به علاوه مي تواند پنهان كاري، انداختن گناه به گردن ديگري، دروغگويي يا فرار كردن از دست شما را نيز بياموزد. او ممكن است اعتقاد پيدا كند كه اين كار بد است، احساس عصبانيت نمايد يا بخواهد از والد تنبيه كننده انتقام بگيرد. ممكن است يكي از پيامدهاي آتي تنبيه، رفتار درست فرزندتان باشد ولي بايد تصميم بگيريد كه دوست داريد فرزندتان از ترس شما رفتار درستي داشته باشد يا به احترام شما درست رفتار نمايد.در همان موقعيت قبلي كه كودكي شيشه همسايه را شكسته است، اگر والدين با لحني آرام اما قاطع به كودك بگويند كه فهميده اند او شيشه را شكسته و از او بخواهند براي جبران اين خسارت كاري انجام دهد و كودك تصميم بگيرد علف هرزهاي باغچه همسايه را جمع آوري نمايد و يا چند بار ماشين آنها را بشويد، از پيامد منطقي خطاي كودك استفاده شده است. با توجه به اينكه بعضي خطاها تقريباً غيرقابل اجتناب هستند، اينگونه تنبيه ها به كودك مي آموزند كه مسئوليت جبران خطاي خود را برعهده بگيرد. به اين شيوه كودك كمتر عصباني مي شود و درصدد انتقام گرفتن از والدينش برنمي آيد و مهم تر از همه اعتماد به نفس كودك آسيب نمي بيند.
۶- به فرزندتان فرصت جبران بدهيدوقتي فرزندي عهدشكني مي كند و پدر و مادر تمايل به تنبيه او دارند، راه حل ديگري كه وجود دارد اين است كه به فرزند فرصت جبران داده شود تا عملي انجام دهد كه رابطه خدشه دار شده را دوباره اصلاح كند.

۷- از جدال اجتناب كنيداگر فرزندي به والدينش توهين كند پدر يا مادر خشمگين ناچار به تنبيه بدني فرزندشان تحريك مي شوند. در اين شرايط بهترين راه اجتناب از تنبيه فرزند، كنار كشيدن فوري والدين از موقعيت ايجاد شده است.با عصبانيت و حالت شكست خورده اتاق را ترك نكنيد با خونسردي و آرامش به فرزندتان متذكر شويد كه هرگاه خواست با ادب و احترام صحبت كند شما در جاي ديگري در انتظارش هستيد.

۸- در كمال آرامش اما قاطعانه عمل نماييدبه جاي تنبيه فرزند كوچكي كه به وسيله خطرناكي دست زده است با مهرباني اما قاطع او را از آن موقعيت دور كنيد و وسيله سرگرمي ديگري در اختيار او قرار دهيد. مطمئناً نتيجه اين كار بهتر از تنبيه او خواهد بود.

۹- فرزندتان را پيشاپيش از آنچه بايد صورت گيرد مطلع سازيدعصبانيت فرزند به راحتي مي تواند والدينش را از كوره به در كند. كودك اغلب زماني احساس خشم مي كند كه پيشتر، از آنچه قرار است رخ دهد مطلع نبوده و يا قدرتي در عدم وقوع آن عمل نداشته باشد.مثلاً اگر حداقل ۵ دقيقه قبل از زماني كه فرزندتان بايد سرگرمي خود را كنار بگذارد او را مطلع نماييد، او راحت تر به خواسته شما عمل مي كند تا حالتي كه دقيقاً در زمان مقرر براي انجام كاري از او بخواهيد كه سرگرميش را رها كند. اين زمان به او فرصت مي دهد تا آنچه را كه انجام مي دهد تكميل نمايد و راحت تر با شرايط جديدسازگار شود.
پرخاشگري يك نوع خشونت جايگزين شده در اجتماع است كه نوع ظريف تري از آن تنبيه بدني كودكان است. به واسطه آن كودكان اعتماد به نفس خود را از دست مي دهند، از ابراز احساساتشان جلوگيري مي نمايند و متمرد و غيراجتماعي مي شوند. بهتر است خانواده ها بدانند كه چگونه با يكديگر كنار بيايند و به صورتي خلاق مشكلات خود را بدون استفاده از خشونت حل كنند. راه حل ها مي توانند بسيار زياد و متنوع باشند و نتيجه آنها والديني هستند كه احساس حمايت و آرامش بيشتري مي كنند.


نويسنده: كاترين ولز
ترجمه: ندا يارائي
منبع: سايت پوزتيو پرنتينگ

بابای

راستی بريد توی اين سايت بعد پرچم ايران رو انتخاب کنيد ببينيد باحاله

www.2on.com


کلمات کلیدی:
 
وقتی من مارکو پولو می شوم.
ساعت ۱۱:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٤/٧ 
کلمات کلیدی:
 
ضد حال يعنی اين
ساعت ۱٠:٤٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٤/۳ 

ما اسباب کشی کرديم هورا ولی الان خونمون بازار شامهفعلا اين مطلب رو بخونيد جالبه

 


.......ضد حال يعنی اين
 
دخترجوانی ازمکزیک برای یک مأموریت اداری چندماهه به آرژانتین

منتقل می شود.پس از دوماه، نامه ای ازنامزدمکزیکی خوددریافت می

کند به این مضمون:
 
 «لورای عزیز، متأسفانه دیگرنمی توانم به این رابطه ازراه دورادامه بدهم

وباید بگویم که دراین مدت ده بار به توخیانت کرده ام ومی دانم که نه تو و

نه من شایسته این وضع نیستیم. من راببخش وعکسی که به تو داده

بودم برایم پس بفرست.»


باعشق:روبرت
 
دخترجوان رنجیـده خاطرازرفتارمرد، ازهمه همکاران ودوستانش می

خواهدکه عکسی ازنامزد، برادر، پسرعمو، پسردایی ... خودشان به

اوقرض بدهند وهمه آن عکس ها راکه 56 تا بودند باعکس روبرت، نامزد

بی وفایش، دریک پاکت گذاشته وهمراه با یادداشتی برایش پست می

 کند، به این مضمون:
 
«روبرت عزیز، مراببخش، اماهرچه فکرکردم قیافه تورا به یادنیاوردم، لطفاً

عکس خودت راازمیان عکسهای توی پاکت جداکن وبقیه رابه من برگردان


راستی من پست جديد خيلی ها رو نمی تونم ببينم

کسی از آرزو جون خبری داره؟؟؟


کلمات کلیدی: